Tjenstlig samtale

Formålet med en tjenstlig samtale er at sikre, at personaleproblemer bliver drøftet med den/de involverede medarbejder/medarbejdere, og at der bliver gjort noget ved de problemer lederen har konstateret så tidligt som muligt.

Hvornår skal der indkaldes til tjenstlig samtale?

Når en ansat ved sin måde at udføre en arbejdsopgave på eller handlemåde i øvrigt ”gør sig skyldig” i et forhold, der skal påtales.

Hvordan skal der indkaldes til tjenstlig samtale?

Indkaldelse til tjenstlig samtale skal ske skriftligt, og indkaldelse samt referat af samtalen skal udarbejdes i Rollebaseret Indgang, således at de arkiveres på den ansattes personalesag. Der findes skabeloner til formålet i Rollebaseret Indgang.

Den ansatte skal have mulighed for at tage en bisidder med til samtalen, såfremt pågældende ønsker det. 

Lederen kan orientere den stedlige tillidsrepræsentant om samtalen, men det er medarbejderens valg, om vedkommende ønsker tillidsrepræsentantens deltagelse i samtalen.

Referat

Der skal udarbejdes referat fra samtalen indeholdende den ansattes evt. bemærkninger, samt aftalte ændringer og konsekvenser af manglende ændring eller gentagelse af de kritisable forhold. 
Referatet underskrives (fysisk eller elektronisk) af parterne. Den ansattes underskrift er ikke nødvendigvis en erklæring om enighed, men bekræftelse på modtagelse.

Mulige konsekvenser af gentagelse eller manglende ændring af den kritisable adfærd kan være skriftlig advarsel, forflyttelse eller i sidste ende afskedigelse.

Det er den enkelte virksomhedsleder/stabschef der har kompetence til at træffe afgørelse i forhold til egne underordnede. 

Fagdirektørerne og Kommunaldirektøren har kompetence til at træffe afgørelser i forhold til virksomhedsledere og stabschefer. 

Forinden der kan træffes afgørelse om afskedigelse eller skriftlig advarsel, hvor der skal ske partshøring efter forvaltningslovens bestemmelser skal HR teamet i Ledelse & Udvikling involveres. 

Skabeloner til samtalen