Arbejdstilsynet har tre kerneopgaver:
- Tilsyn: Arbejdstilsynet fører tilsyn med arbejdsmiljøet på virksomhederne.
- Kommunikation: Arbejdstilsynet formidler arbejdsmiljøfaglig viden og krav til et godt arbejdsmiljø, så virksomhederne bliver i stand til selv at forebygge og følge op på arbejdsmiljøproblemer.
- Regulering og arbejdsmiljøudvikling: Arbejdstilsynet udformer og tilpasser løbende målrettet og tidssvarende regulering på arbejdsmiljøområdet.
Arbejdsmiljøloven sætter rammen for Arbejdstilsynets arbejde og opgaver.
Tilsyn
Arbejdstilsynet gennemfører to former for tilsyn:
- Grundtilsyn: Betegnelsen dækker over de tilsyn, hvor Arbejdstilsynet ser på de væsentlige arbejdsmiljøproblemer på arbejdspladsen. Et grundtilsyn vil altid være uanmeldt, men mindst en måned før besøget modtager virksomheden besked om, at man vil få besøg, så man kan nå at forberede sig på besøget.
- Specialtilsyn: Betegnelsen dækker over de tilsyn, hvor Arbejdstilsynet fokuserer på en udvalgt del af en arbejdsplads eller udvalgte arbejdsmiljøproblemer. Det er hovedreglen, at specialtilsynet er uanmeldt. Arbejdstilsynet kan dog vælge at anmelde specialtilsynet.
Længden af et tilsynsbesøg varierer alt efter størrelsen af virksomheden og kompleksiteten af virksomhedens arbejdsmiljø. I en lille virksomhed vil 1-2 timer ofte være nok, hvorimod et tilsyn i en meget stor virksomhed kan vare op til 6 timer. Tilsynet afsluttes i de fleste tilfælde på ét besøg. Der kan dog være situationer, hvor det er nødvendigt, at Arbejdstilsynet kommer tilbage for at gøre tilsynet færdigt.
Ved et tilsynsbesøg vil Arbejdstilsynet tale med både virksomhedens ledelse, arbejdsmiljørepræsentant samt medarbejdere. Besøget indledes typisk med et møde, hvor man sammen med virksomhedens ledelse og arbejdsmiljørepræsentant planlægger forløbet af tilsynet. Arbejdstilsynet kontrollerer ved samme lejlighed ofte også, at papirarbejdet er i orden ved at spørge ind til for eksempel APV, den årlige arbejdsmiljødrøftelse og arbejdsmiljøorganisationen.
Herefter går Arbejdstilsynet rundt på virksomheden for at kontrollere, om virksomheden lever op til arbejdsmiljøreglerne. Der vil ofte være dialog med de medarbejdere, som er til stede ved besøget.
Som afslutning på tilsynsbesøget samles der op på de eventuelle problemer, virksomheden måtte have. Virksomheden vil blive hørt om alle afgørelser. Nogle gange foregår det mundtligt under selve besøget, andre gange bliver virksomheden hørt skriftligt. Efter besøget sender Arbejdstilsynet en besøgsrapport og eventuelle afgørelser til kommunens juridiske enhed, som videresender til virksomheden.
Reaktioner
Hvis en virksomhed ikke følger arbejdsmiljøloven, har Arbejdstilsynet forskellige reaktionsmuligheder:
- Forbud: Virksomheden kan få et forbud mod at fortsætte arbejdet, hvis der er overhængende og betydelig fare for medarbejdernes eller andres sikkerhed og sundhed.
- Skærpet tilsyn: Bliver udløst af forbud afgivet til virksomheden.
- Strakspåbud: Kan gives ved lovovertrædelser både med og uden betydelig fare. Påbuddet skal efterkommes straks.
- Påbud med frist: Indebærer at virksomheden kan fortsætte produktionen, men skal finde en permanent løsning på problemet inden fristens udløb.
- Påbud med tilbud om dialog og vejledning: I forbindelse med at virksomheder har fået enten et påbud med frist eller et strakspåbud, kan Arbejdstilsynet tilbyde supplerende dialog og vejledning.
- Aftaleforløb: Arbejdstilsynet kan i to situationer tilbyde virksomheder et aftaleforløb, som giver dem mulighed at gøre en ekstra indsats for deres arbejdsmiljø og få hjælp til det fra Arbejdstilsynet. Det drejer sig om situationer, hvor problemet også kan være i andre dele af virksomheden samt situationer, hvor der er mistanke om, at virksomheden har et arbejdsmiljøproblem, men det endnu ikke er afdækket, om der er en overtrædelse af reglerne.
- Undersøgelsespåbud: Påbuddet indebærer, at virksomheden skal foretage undersøgelser, udtage prøver eller gennemføre besigtigelser for at konstatere, om arbejdsforholdene er forsvarlige.
- Kompetencepåbud: Hvis en virksomhed får et påbud om at løse et eller flere arbejdsmiljøproblemer, kan den sammen med påbuddene også få et kompetencepåbud, som skal sikre, at virksomheden bliver i stand til at løse og forebygge arbejdsmiljøproblemer samt styrke arbejdsmiljøarbejdet.
- Afgørelse uden handlepligt: Fastslår at virksomheden har overtrådt arbejdsmiljølovgivningen, men den pålægger ikke virksomheden en handlepligt.
- Administrative bøder: Arbejdstilsynet kan udstede administrative bøder, når en række betingelser er opfyldt. Hvis betingelserne ikke er opfyldt, sender Arbejdstilsynet i stedet en anmeldelse til politiet.
Arbejdstilsynet kan også udstede en administrativ bøde, hvis virksomheden ikke har efterkommet et påbud.
- Politianmeldelse: Virksomheden kan blive meldt til politiet, hvis der er tale om en grov overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, eller hvis den ikke retter sig efter Arbejdstilsynets påbud.
- Vejledning: Virksomheden kan få en vejledning, hvis der er arbejdsmiljøforhold på virksomheden, som kan justeres, men hvor Arbejdstilsynet ikke finder, at der er grundlag for at træffe en afgørelse. Vejledninger er ikke retligt bindende for virksomheden, men er alene information om arbejdsmiljøreglerne eller anbefalinger til, hvordan et bestemt arbejdsmiljøproblem kan forbedres.
Læs mere om de forskellige afgørelsestyper på Arbejdstilsynets hjemmeside.
Guide til når Arbejdstilsynet kommer på besøg
Arbejdstilsynet har lavet en guide, som giver overblik over, hvordan et tilsyn forløber samt hjælper jer til at få overblik over, om I har styr på kravene til jeres arbejdsmiljøarbejde. Du kan tilgå guiden her.
BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration har også lavet en guide til, hvad arbejdsmiljøgruppen kan gøre før, under og efter et besøg af Arbejdstilsynet. Du kan se guiden her.