Arrangementer

Her kan du se en liste over de HR-relaterede arrangementer, der bliver afholdt i Odder Kommune.

Introduktion til personalejura af 1 1/2 times varighed. Det vil bl.a. omhandle:

  • lønforhandling
  • sygefravær, set fra den juridiske vinkel
  • ferie
  • personalesager generelt

Intro udbydes:

  • Tirsdag den 25. marts 2025 kl.10.00-11.30 i Mødelokale 1, Rådhuset
  • Mandag den 2. juni 2025 kl. 13.00-14.30 i Mødelokale 1, Rådhuset
  • Tirsdag den 28. oktober 2025 kl. 14.00-15.30 i Mødelokale 1, Rådhuset

Tilmelding senest en uge før til hr@odder.dk

Der er planlagt introduktionsmøder for nyansatte på følgende tidspunkter:

  • Onsdag den 26. februar 2025 kl. 8.30-10.00
  • Tirsdag den 6. maj 2025 kl. 13.30-15.00
  • Torsdag den 11. september 2025 kl. 8.30-10.00
  • Tirsdag den 9. december 2025 kl. 13.30-15.00

Møderne afholdes i Rådhussalen.

Tilmelding skal ske senest senest en uge i forvejen på mail til hr@odder.dk.

HR-teamet afholder løbende workshops for ledere ved Odder Kommune om den gode rekruttering og onboarding.

På workshoppen sætter vi særligt fokus på, hvordan vi laver gode og professionelle rekrutteringer, hvor kandidaterne får en god oplevelse, og hvor vi får ansat de rette medarbejdere. Det handler i høj grad om om grundig forberedelse og tydelige processer. Vi sætter desuden fokus på, hvordan vi får nye medarbejdere godt om bord og får dem klædt fagligt og kulturelt på til at kunne begå sig i jobbet og på arbejdspladsen.

Den næste workshop er planlagt til:

  • Tirsdag den 18. februar 2025 kl. 8.30-10.30

Tilmelding skal ske senest senest en uge i forvejen på mail til hr@odder.dk.

I 2025 har vi lavet en aftale med Human House om at afholde to forløb af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse som "interne" uddannelsesforløb i Odder. 

Første hold afvikles den 4., 17. og 27. februar 2025

Andet hold afvikles den 8., 23. og 30. april 2025

HR koordinerer tilmelding til uddannelsen.

Ledere og arbejdsmiljørepræsentanter, der kommer til herefter tilmeldes den åbne uddannelse hos Human House. 

Kontakt os i HR med henblik på tilmelding. 

Som supplement til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse afholder HR-teamet løbende intro til arbejdsmiljø i Odder Kommune for nye arbejdsmiljørepræsentanter og ledere.

På introduktionen sætter vi særligt fokus på, hvordan vi arbejder sammen om arbejdsmiljøopgaverne i Odder Kommune, hvilke forventninger der er til ledere og arbejdsmiljørepræsentanter og HR-teamets rolle.

Vi kommer også ind på emner som systematik i arbejdsmiljøarbejdet, fælles procedurer og retningslinjer, anvendelse af HR-portalen m.m.

Der er planlagt intro til arbejdsmiljø på følgende tidspunkter:

  • Tirsdag den 11. marts 2025 kl. 8.30-11.30
  • Tirsdag den 30. september 2025 kl. 12.30-15.30

Tilmelding skal ske senest senest en uge i forvejen på mail til hr@odder.dk.

MED Grunduddannelsen er en 2-dages uddannelse, der giver en grundlæggende indføring i MED-udvalgsarbejdet. Uddannelsen er obligatorisk for alle MED-udvalgsmedlemmer og er tilpasset Odder Kommune.

Nyvalgte tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og andre nyvalgte medarbejderrepræsentanter samt nye ledere, der deltager i et MED-udvalg, skal derfor tilmeldes uddannelsen.

Se indhold og ramme for uddannelsen her.

Uddannelsen gennemføres så vidt muligt én gang om året. Det næste uddannelsesforløb afholdes den 31. marts og 1. april 2025.

Tilmelding skal ske på mail til hr@odder.dk.

 

Som en del af den supplerende arbejdsmiljøuddannelse afholdes ½ dags uddannelse med fokus på smerter.

Formålet med kurset er at give arbejdsmiljørepræsentanter, tillidsrepræsentanter og ledere  viden om smerter, smerteforståelse, kulturens indflydelse på smerter, sundhedsmiljø og praktiske fysiske øvelser. Dagen vil bestå af en vekselvirkning mellem oplæg, som har fokus på viden, forståelse og praktiske værktøjer samt dialog og relevante øvelser.

På dagen vil vi komme omkring følgende

  • Hvorfor sætte fokus på forebyggelse af smerter?
  • Smerteforskning under forandring
  • Kultur, find mulighederne og bryd vanerne 
  • Sundhedsmiljø 

Arrangementet afholdes den 22. maj 2025 kl. 8.30-12.00 på Odder Parkhotel.

Tilmelding skal ske senest den 9. maj på mail til hr@odder.dk

Som leder i Odder Kommune spiller du en central rolle i at forebygge og håndtere sygefravær på din arbejdsplads. HR-teamet udbyder derfor en to timers workshop til alle ledere, hvor vi sætter fokus på, hvordan du kan styrke sygefraværsindsatsen i din afdeling.

På workshoppen vil vi gennemgå følgende temaer:

  • Organisering af sygefraværsindsatsen
  • Forebyggelse af sygefravær
  • Håndtering af sygemeldinger
  • Anvendelse af sygefraværsdata

Formålet med workshoppen er at give dig indsigt og konkrete redskaber til at skabe en sund arbejdskultur og effektivt håndtere sygefravær.

Den næste workshop er planlagt til:

  • Onsdag den 11. juni 2025 kl. 13.00-15.00

Tilmelding skal ske senest senest en uge i forvejen på mail til hr@odder.dk.

Har du som leder brug for at blive klogere på regler og rammer for de lokale lønforhandlinger?

Er du bl.a. i tvivl om, hvad forlodsfinansiering, tilbageløbsmidler og reguleringsprocent egentlig er, og hvordan du skal forholde dig til det?

Hvordan er det nu, at processen er for de lokale lønforhandlinger?

HR og Løn holder oplæg, så du kan blive klædt på til de lokale lønforhandlinger.

Der er aktuelt ikke fastsat et tidspunkt for det næste oplæg om lønforhandling, men der vil forventeligt blive afholdt et eller flere oplæg i løbet af 2025.

Det er muligt for virksomhederne i Odder Kommune at rekvirere HR til en workshop for virksomhedsledere og ledere af medarbejdere om den svære personalesag. Det er virksomhedslederen på arbejdspladsen, der kan anmode om en workshop, hvis den ønskes afholdt lokalt.

På workshoppen arbejder vi med: 

  • Notatpligt
  • Odder Kommunes fraværspolitik
  • Sager vedrørende kort- og langtidssygdom
  • Diskriminationslovgivningen - særligt vedrørende handicap
  • Sager vedrørende samarbejdsproblemer
  • Retningslinjer for personalereduktion i forbindelse med besparelser i Odder Kommune

Hvis I er interesseret i at høre mere om mulighederne for en lokal workshop, kan I sende en mail til hr@odder.dk.

I lighed med tidligere år afholdes en hel arbejdsmiljødag som en del af den supplerende arbejdsmiljøuddannelse.

Dagen vil bestå både af fælles oplæg og mindre workshops.

Det endelige program og mulighed for tilmelding kommer senere, men reserver allerede dagen nu.

Arbejdsmiljødagen afholdes den 18. september kl. 8.00-16.00 på Egmonthøjskolen. 

HR kan efter aftale facilitere procesforløb med det formål af udvikle de lokale arbejdspladser. Forløbene tilrettelægges i samarbejde mellem HR og repræsentanter for arbejdspladsen og tager udgangspunkt i de konkrete behov på arbejdspladsen. Det er jer, der er eksperterne i jeres hverdag og opgaver, og det tager vi udgangspunkt i, når vi giver jer sparring og fører jer gennem en proces.

Nedenfor er en række eksempler på temaer, som kan være omdrejningspunktet for et procesforløb:

  • Social kapital
  • Kerneopgaven
  • Arbejdets indhold, omfang og udførelse
  • Forandringer og omstillinger
  • Trivsel på arbejdspladsen
  • Arbejdsmiljøudfordringer

De metodiske værktøjer vil afhænge af, hvilket tema I vil arbejde med samt de mulige rammer for forløbet.

Det er lederen på den pågældende arbejdsplads, som kan anmode om et procesforløb.

Hvis I er interesseret i at høre mere om mulighederne eller anmode om et forløb, kan I sende en mail til hr@odder.dk.

Arbejdsmiljødag om psykisk arbejdsmiljø den 28. august 2024 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

Tescha Quist, Matzau Erhvervspsykologer - Psykologisk tryghed på arbejdspladsen og Vejen til psykologisk tryghed

Martin Holste, Human House - Dialog om arbejdsfællesskabet

Rikke Bæksted, Human House - Høje følelsesmæssige krav i arbejde med mennesker

Anne Steffensen, Tid Til dig - Mindfulness på arbejdspladsen

Anne Kirstine Bach Kristensen, LEAD - Ledelse af psykisk arbejdsmiljø (send en mail til hr@odder.dk, hvis du ønsker at få materialet tilsendt)

Anne Kirstine Bach Kristensen, LEAD - Ledertrivsel (send en mail til hr@odder.dk, hvis du ønsker at få materialet tilsendt)

Rikke Høgsted, Institut for Belastningspsykologi - Pas på det meningsfulde arbejde (der henvises til minibog om belastningspsykologi, som blev udleveret på dagen)

 

Frem trivsel og håndter stress hos medarbejderne den 21. juni 2024 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

Malene Friis Andersen (send en mail til hr@odder.dk, hvis du ønsker at få materialet tilsendt)

 

Psykologisk tryghed den 8. april 2024 (MED klippekort)

Solveig Havmand, PUF

 

Trivsel på arbejdspladsen den 31. januar 2024 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

Anne Kirstine Bach Kristensen, LEAD

Arbejdshæfte til planlægning og opfølgning

 

Fremtidens generationer på arbejdspladserne den 6. december 2023 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

Mia Nyborg Jørgensen, Komponent.

 

TRIOens rolle under forandringer den 26. september 2023 (Supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

TRIO'ens rolle under forandringer v/CRECEA.

Case 1 - Mogens.

Case 2 - Hanne

 

Arbejdsmiljødag den 8. juni 2022

Fællesoplæg:

Christian Harpelund - Fra rekruttering til onboarding

Malene Friis Andersen - Skyggearbejde og workarounds (materialet fås ved at sende en mail til hr@odder.dk )

Materiale fra workshops: 

Lene Hviid Møller, Human House - Stærke arbejdsfællesskaber.

Stiig Holm, Human House - Nudging.

Sannie Vester - Fastholdelse af medarbejdere.

Malene Friis Andersen - Hvordan kommer vi ovenpå efter Corona? (materialet fås ved at sende en mail til hr@odder.dk)

 

Sygefraværsdata den 4. maj og 27 oktober 2022

Jean Vennestrøm - Data og sygefravær.

TR og AMR – snitflader og samarbejde den 29. november 2021

Birgitte Poulsen, Cabi.

Samarbejdet mellem TR og AMR. (udleveringskopi)

Ved-Tror-Ved ikke. (udleveringskopi)

Anders Bjørk.

 

Styr bedre gennem forandringer den 24. november 2021 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

Webinar v. ArbejdsmiljøCentret Human House.

 

Sygefravær - Hvorfor og hvordan den 20. september 2021

Birgitte Poulsen, Cabi

 

Kemisk risikovurdering den 12. maj 2021 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

Webinar v. ArbejdsmiljøCentret Human House.

 

Arbejdsmiljødag den 18. marts 2021 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

Skam, anerkendelse og stærke arbejdsfællesskaber - Pernille Steen Pedersen.

Værktøjer - Stressforebyggelse og arbejdsfællesskaber

Fra forandringsparat til forbedringsparat - Anne Skare Nielsen (optagelse af oplæg)

 

Sammen om det gode arbejdsmiljø den 27. oktober 2020 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

Michael Munch-Hansen

 

Sunde fællesskaber den 17. september 2019 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

TRIO-samarbejdet - Mads Lund

Kend forskel på en travl og en stresset medarbejder - Pia Kjelstrøm Bruhn

Psykologisk førstehjælp - Lene Møller Hvid

Hygiejne på arbejdspladsen - Joo-Hwa Lee Nielsen

Ergonomi på arbejdspladsen - Stine Ege Qwist

Bevægelse på arbejdspladsen - Stine Ege Qwist

Det dobbelte KRAM - Peter Thybo

 

Organisatorisk robusthed den 10. maj 2019 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

Dorte Rosendahl Kirkegaard

Skema til kortlægning af organisatorisk robusthed

 

Systematik i arbejdsmiljøarbejdet den 30. oktober 2018 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

Brian Foldager Larsen

 

Digital chikane den 19. april 2018 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

Abelone Glahns slides kan rekvireres hos Ulla Salling eller Malene Nørgård Jensen.

 

Robusthed og trivsel på arbejdspladsen den 1. februar 2018 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

Thomas Milsteds slides om:

Manualer:

 

Temamøde om voldsforebyggelse den 29. november 2017

Bjarne Møller

 

Arbejdsmiljø i et biologisk perspektiv den 7. november 2017 (supplerende arbejdsmiljøuddannelse)

Tue Isaksen

 

Arbejdsmiljøkonference den 4. oktober 2017

Odder Kommune.

Tage Søndergaard Kristensen.

Jacob Storch.