Arbejdsmiljøgrupper

I Odder Kommune er arbejdsmiljøarbejdet integreret i MED-systemet, og arbejdsmiljøgruppen er derfor en del af samarbejdet i MED og indgår i den samlede MED-organisation.

Arbejdsmiljøgruppen varetager det daglige arbejdsmiljøarbejde. Arbejdsmiljøgruppen skal, i samarbejde med det lokale MED-udvalg, sikre, at de vedtagne overordnede fælles mål udmøntes og omsættes til lokale handlinger og indsatser på systematisk vis.

Arbejdsmiljøgruppen skal systematisk afrapportere status på indsatsen til det lokale MED-udvalg, herunder problematikker som ikke kan håndteres lokalt. Det er endvidere arbejdsmiljøgruppens opgave at:

  • udarbejde plan for og varetage den lokale implementering, opfølgning og evaluering af arbejdsmiljøstrategi og strategiske indsatsområder vedtaget i Hovedudvalg og Områdeudvalg
  • konkret varetage og følge op på de operationelle opgaver, der er beskrevet i AT bekendtgørelse nr. 1181 af 15. oktober 2010 § 18 samt rammeaftalens bilag 9
  • videregive input fra det lokale MED-udvalg med input til det årlige arbejdsmiljøregnskab for Odder Kommune, herunder oplysninger om særlige arbejdsmiljøindsatser og opnåede mål

Arbejdsmiljøgruppen oprettes ud fra nærhedsprincippet beskrevet i AT bekendtgørelse nr. 1181 af 15. oktober 2010 § 16 stk. 1. Der etableres en arbejdsmiljøgruppe på hver institution, samt en arbejdsmiljøgruppe der dækker alle ansatte på rådhuset. En arbejdsmiljøgruppe består af en udpeget arbejdsleder og en valgt arbejdsmiljørepræsentant. På større arbejdspladser kan der vælges flere arbejdsmiljørepræsentanter.

Arbejdsmiljørepræsentanter vælges af alle arbejdspladsens medarbejdere (uden ledelsesansvar). Arbejdsmiljørepræsentanter er valgbare efter samme principper som tillidsrepræsentanter. Er der flere arbejdsmiljørepræsentanter på en institution, indgår de alle i institutionens arbejdsmiljøgruppe.

Ledelsen fastsætter, i samarbejde med det lokale MED-udvalg, antallet af arbejdsmiljørepræsentanter på den enkelte institution. Antallet skal fastsættes under hensyntagen til antal medarbejdere på institutionen, geografisk spredning, arbejdets organisering og arbejdets karakter. Det skal desuden sikres, at alle ansatte har mulighed for at komme i kontakt med deres arbejdsmiljørepræsentant indenfor deres normale arbejdstid.

Arbejdsmiljørepræsentanternes funktionsperiode følger MED-udvalgenes. Det vil sige, at arbejdsmiljørepræsentanter vælges for fire år ad gangen, og valget finder sted i god tid inden, der er valg til MED-organisationen. Ophører en arbejdsmiljørepræsentant i hvervet undervejs i funktionsperioden, foretages der valg af ny arbejdsmiljørepræsentant for den resterende periode.

Oversigt over arbejdsmiljørepræsentanter