Der er vedtaget nye regler for anmeldelse af arbejdsulykker, som træder i kraft 1. juli 2026.
Ændringen betyder, at anmeldepligten fremover først indtræder, hvis en arbejdsulykke har medført mindst tre dages fravær fra tilskadekomnes sædvanlige arbejde ud over selve ulykkesdagen. Efter de nugældende regler indtræder anmeldepligten allerede ved én dags fravær.
Med de nye regler gælder det dog fortsat, at arbejdsgiver skal anmelde en arbejdsulykke, selvom der ikke har været fravær, hvis ulykken må antages at kunne begrunde krav på ydelser efter arbejdsskadesikringsloven.
Formålet med ændringen er at reducere administrative indberetninger af arbejdsulykker, som har begrænsede følger og ikke medfører økonomisk tab for den ansatte. Hensigten er således ikke at svække medarbejderens rettigheder eller arbejdsgivers ansvar for et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
Arbejdsulykker, som efter de nye regler ikke skal anmeldes via EASY, skal fortsat registreres internt med henblik at sikre dokumentation og forebygge fremtidige ulykker.