Bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø samler de vigtigste regler om psykiske arbejdsmiljø, så det fremover er lettere for virksomhederne at orientere sig i de relevante pligter på området og igangsætte et systematisk og målrettet arbejde med at forebygge problemer i det psykiske arbejdsmiljø.
Bekendtgørelsen indeholder ikke nye krav til virksomhederne, men den bidrager til at give et overblik over de mest relevante regler om psykiske arbejdsmiljø og tydeliggør, hvad det er, virksomhederne skal være særligt opmærksomme på i forhold til det psykiske arbejdsmiljø.
Samtidigt synliggør den Arbejdstilsynets gældende praksis i forhold til problemer med fx stor arbejdsmængde og tidspres, høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker eller arbejdsrelateret vold. Den præciserer med andre ord, hvilke påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø, Arbejdstilsynet typisk træffer afgørelser om.
Bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø er et led i udmøntningen af den politiske aftale fra foråret 2019 om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet.
Påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø
Bekendtgørelsen definerer påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø som psykosociale påvirkninger i arbejdet, som opstår i forbindelse med:
- Den måde, som arbejdet er planlagt og tilrettelagt på.
- De organisatoriske forhold af betydning for de ansattes arbejde.
- Arbejdets indhold, herunder kravene i arbejdet.
- Den måde, som arbejdet udføres på.
- De sociale relationer i arbejdet.
Særlige bestemmelse om enkelte påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø
Bekendtgørelse beskriver specifikt de områder, hvor Arbejdstilsynet vil kunne give påbud i forhold til det psykiske arbejdsmiljø. Det drejer sig om følgende:
- Stor arbejdsmængde og tidspres
- Uklare krav og modstridende krav i arbejdet
- Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker
- Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane
- Arbejdsrelateret vold (i eller udenfor arbejdstiden)
Det bemærkes, at punkt 4.Krænkende handlinger omhandler relationerne mellem ansatte på arbejdspladsen, mens punkt 5. Arbejdsrelateret vold omhandler alle former for krænkende handlinger fra personer udenfor virksomheden (Odder Kommune), rettet mod de ansatte.
Generelt gælder, at arbejdet i alle led skal planlægges, tilrettelægges og udføres så det er sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt for de ansatte.
Det er således ikke i sig selv i strid med lovgivningen, at der eksempelvis er stor arbejdsmængde - men arbejdsmængden må ikke være så stor, at der er risiko for de ansattes sikkerhed og sundhed.
Læs bekendtgørelsen her.
Vejledninger og værktøjer
I forbindelse med bekendtgørelsen har Arbejdstilsynet udarbejdet vejledninger indenfor hvert at de overstående fem områder. Herudover har Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø (BFA) udarbejdet værktøjer, der kan støtte arbejdspladsernes arbejde med det psykiske arbejdsmiljø. Vejledninger og værktøjer kan findes på BFA's hjemmeside om godt psykisk arbejdsmiljø.