De digitale forulempelser kan være meget belastende i længden, men ikke alt ubehageligt er ulovligt. For arbejdspladser og institutioner skal kunne tåle et kritisk blik fra borgere, medier og andre. Det er, når tonen bliver truende eller chikanerende, at der er tale om digital chikane.
Det er vigtigt, at vi tør tale højt om den chikane, der rammer kolleger, alene fordi de passer deres arbejde. Når man oplever digital chikane, bliver man angrebet på sin professionalisme, på sine faglige kompetencer, på det arbejde man udfører og nogle gange også på sin person. Denne type angreb er svære at forsvare sig imod som enkeltperson, og derfor har arbejdspladsen et fælles ansvar i forhold til at sikre de ansatte imod digital chikane.
Odder Kommunes fælles retningslinje vedr. forebyggelse og håndtering af krænkende handlinger favner også digital chikane.
Den fælles retningslinje skal suppleres af en lokal instruks, som beskriver, hvordan vi handler, hvis vi oplever digital chikane.
Der er desuden udarbejdet en guide til forebyggelse og håndtering af digital chikane. Guiden er målrettet alle arbejdspladser under Odder Kommune. Formålet med guiden er at sætte fokus på digital chikane og give arbejdspladserne inspiration til at involvere både medarbejdere og ledere i en fælles indsats for at minimere belastninger som følge af digital chikane. Dette gør guiden ved at sætte fokus på, hvordan man på arbejdspladsen kan tage hul på en drøftelse af digital chikane samt ved at give inspiration til arbejdet med en lokal handleplan for forebyggelse og håndtering af digital chikane.
Download guiden til forebyggelse og håndtering af digital chikane her.
Du kan læse mere om digital chikane på www.arbejdsmiljoweb.dk.