Digital chikane

Der er tale om digital chikane, når der på et eller flere digitale medier fremkommer trusler, løgnehistorier, mobning, nedsættende eller urigtige påstande for at genere, skræmme eller skade en medarbejders eller arbejdsplads omdømme.

Digital chikane

De digitale forulempelser kan være meget belastende i længden, men ikke alt ubehageligt er ulovligt. For arbejdspladser og institutioner skal kunne tåle et kritisk blik fra borgere, medier og andre. Det er, når tonen bliver truende eller chikanerende, at der er tale om digital chikane. 

Det er vigtigt, at vi tør tale højt om den chikane, der rammer kolleger, alene fordi de passer deres arbejde. Når man oplever digital chikane, bliver man angrebet på sin professionalisme, på sine faglige kompetencer, på det arbejde man udfører og nogle gange også på sin person. Denne type angreb er svære at forsvare sig imod som enkeltperson, og derfor har arbejdspladsen et fælles ansvar i forhold til at sikre de ansatte imod digital chikane.

Odder Kommunes fælles retningslinje vedr. forebyggelse og håndtering af krænkende handlinger favner også digital chikane.

Den fælles retningslinje skal suppleres af en lokal instruks, som beskriver, hvordan vi handler, hvis vi oplever digital chikane.

Der er desuden udarbejdet en guide til forebyggelse og håndtering af digital chikane. Guiden er målrettet alle arbejdspladser under Odder Kommune. Formålet med guiden er at sætte fokus på digital chikane og give arbejdspladserne inspiration til at involvere både medarbejdere og ledere i en fælles indsats for at minimere belastninger som følge af digital chikane. Dette gør guiden ved at sætte fokus på, hvordan man på arbejdspladsen kan tage hul på en drøftelse af digital chikane samt ved at give inspiration til arbejdet med en lokal handleplan for forebyggelse og håndtering af digital chikane.

Download guiden til forebyggelse og håndtering af digital chikane her.

Du kan læse mere om digital chikane på www.arbejdsmiljoweb.dk.

Ansatte ved Odder Kommune er naturligvis omfattet af bestemmelserne om ytringsfrihed i henhold til Grundloven. Nedenstående er således alene tænkt som gode råd til ansatte, når de færdes på de digitale medier: 

  • Aktiver dine privatlivsindstillinger, så du selv har kontrol over, hvem der kan se de billeder og tekster, du deler.  
  • Brug din sunde fornuft og tænk over, hvad du lægger ud på de digitale medier. Der er ingen fortrydelsesret.
  • Overvej nøje, hvad du skriver om din arbejdsplads – både når du har din arbejdskasket på og som privatperson. Læseren kan have svært ved at adskille i hvilken rolle, du udtaler dig, og du vil hurtigt kunne blive taget til indtægt for at udtale dig som repræsentant for din arbejdsplads.
  • Pas på ordvalget, når du skriver på nettet. Du må ikke bruge injurierende eller diskriminerende udsagn.
  • Opfør dig på samme måde på de digitale medier, som du ville gøre på arbejdspladsen og i det offentlige rum.
  • Vær bevist om indgåelse af venskaber. Vil du for eksempel være venner med kolleger, chefer, politikere og borgere?
  • Husk at den tavshedspligt, som gælder i forhold til dine arbejdsopgaver, også gælder på digitale medier.
  • Du må ikke publicere internt materiale og oplysninger fra Odder Kommune uden forudgående aftale med ledelsen.
  • Respekter ophavsretten og spørg om lov inden du offentliggør information, oplysninger og billeder af andre.
  • Venskaber på de digitale medier kan gøre det vanskeligt at adskille roller med fx brugere/pårørende. Det skal altid være tydeligt, at det er Odder Kommunes ansatte som medarbejdere, der er i kontakt med brugere/pårørende og aldrig den ansatte som privatperson.
  • Hvis du er ven med borgere/pårørende kan det endvidere sende det signal, at du er tilgængelig og til rådighed hele døgnet, hvilket ikke er tilfældet.