Kort og godt om trivselsmålingen

Hvorfor er det vigtigt

At sikre høj trivsel blandt medarbejdere og ledere er et vigtigt mål for os i Odder Kommune. Trivslen på arbejdspladsen er en indikator for, hvor godt vi lykkes med kerneopgaven. Kender man sin kerneopgave, og er samarbejdet om at løse kerneopgaven velfungerende, så er der gode forudsætninger for høj trivsel på arbejdspladsen. Og hvis trivslen på arbejdspladsen er høj, så bidrager det til en bedre løsning af kerneopgaven.

Trivselsmålingen giver os en mulighed for at tage temperaturen på trivslen i Odder Kommune og sætte trivsel og psykisk arbejdsmiljø på dagsordenen. Trivselsmålingen er din stemme, og den sikrer, at arbejdet med at styrke din trivsel bygger på dine egne oplevelser. Resultatet af målingen skal I bruge til sammen på arbejdspladsen at finde ud af, hvordan I lykkes og trives endnu bedre i arbejdet med kerneopgaven. Trivselsmålingen får dermed direkte betydning for din arbejdsdag.

Hvordan gennemføres trivselsmålingen?

Trivselsmålingen gennemføres som en spørgeskemaundersøgelse. Du vil modtage en invitation til undersøgelsen i E-boks. Invitationen indeholder en internetadresse, som leder dig direkte til den hjemmeside, hvor du kan besvare spørgeskemaet. Spørgeskemaet kan besvares på en hvilken som helst PC eller tablet med internetadgang.

I spørgeskemaet bliver du præsenteret for et antal udsagn om din arbejdsplads og dit job, som du forholder dig til ved at klikke i det svaralternativ, du synes passer bedst. Du bliver præsenteret for udsagn om arbejdets tilrettelæggelse, krav i arbejdet, indflydelse, arbejdsmængde, udvikling, samarbejde, ledelse, motivation og engagement, krænkende adfærd, stress og sygefravær. Du vil desuden få mulighed for at tilføje kommentarer under de enkelte temaer.

Det tager ca. 25-35 minutter at besvare spørgeskemaet. Hvis du bliver forstyrret undervejs, er det muligt at genoptage besvarelsen.

Din besvarelse er anonym, og resultaterne bliver udelukkende rapporteret videre i form af total-, afdelings- og teamrapporter. Alle kommentarer vil blive videregivet i uredigeret form til din lokale arbejdsmiljøgruppe. Der bliver kun udarbejdet rapport for det enkelte team eller afdeling, hvis der er mindst 5 besvarelser - også derfor er din deltagelse vigtig.

Hvornår gennemføres trivselsmålingen?

Spørgeskemaet sendes ud mandag den 19. februar 2024 med svarfrist tirsdag den 5. marts 2024.

Rapporterne vil være tilgængelige for ledere, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter først i april 2024. Det er herefter deres ansvar at sikre, at alle medarbejdere får kendskab til resultatet og bliver involveret i opfølgningen. Planen for opfølgning aftales i det lokale MED-udvalg.

Hvem skal deltage?

Alle månedslønnede, der pr. 1. december 2023 er ansat ved Odder Kommune, skal deltage i trivselsmålingen.

Hvem har ansvaret?

Det er ledelsen på den enkelte arbejdsplads, der har ansvaret for, at trivselsmålingen er sat på dagsordenen og gennemført. Processen er derudover også forankret i MED-systemet på alle tre niveauer.

Det er dit ansvar som medarbejder at støtte op om trivselsmålingen ved at besvare spørgeskemaet og deltage aktivt i opfølgningsprocessen.

Hvor kan jeg få mere at vide?

HR-portalen vil løbende blive opdateret med informationer og understøttende materiale.

Hvis du vil vide mere om processen på din arbejdsplads, skal du kontakte din leder, arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant.

Hvis du har tekniske spørgsmål til spørgeskemaundersøgelsen, skal du kontakte interresearch a|s på telefon 888 21 888.

Øvrige spørgsmål kan rettes til HR-konsulent Malene Nørgård Jensen på tlf. 51386159 eller mail malene.noergaard.jensen@odder.dk.