LUS gennemføres én gang årligt mellem den enkelte leder og dennes nærmeste leder.
LUS består af fire faser:
- Klargøring af data
- Individuel forberedelse
- Samtalen
- Udvikling
Klargøring af data
Inden LUS processen igangsættes, laves der aftale om hvilke data, der skal ligge til grund for dialogen om lederens præstationer og udvikling.
Det kan eksempelvis være:
- Tidligere aftaler om udviklingsmål og -aktiviteter
- Kommunalbestyrelsens udviklingsplan
- Politikker og strategier for området
- Mål og indsatser for arbejdspladsen
- Seneste trivselsmåling
- Brugerundersøgelser
Individuel forberedelse
Både leder og dennes nærmeste leder forbereder sig med afsæt i lederprofilen, de aftalte data og samtaleguiden til LUS, og begge udfylder LUS spindet.
Samtalen
Dialogen gennemføres med afsæt i lederprofilen, de aftalte data, de udfyldte LUS spind, egne forberedelsesnoter og samtaleguiden.
Undervejs udfylder leder udviklingsplanen. Denne journaliseres efterfølgende på personalesagen.
Udvikling
De aftalte udviklingsaktiviteter iværksættes.
Det anbefales, at der afholdes 1-2 korte statussamtaler, hvor der følges op på udviklingsaktiviteterne. Dette kan med fordel indarbejdes i allerede fastlagte 1-1 samtaler mellem lederen og dennes nærmeste leder.
Værktøjer
Via links nedenfor kan du downloade værktøjer til LUS: