Lederudviklingssamtalen

Lederudviklingssamtalen (LUS) er en anledning til fælles dialog om den enkelte leders resultater, trivsel og udvikling.

LUS gennemføres én gang årligt mellem den enkelte leder og dennes nærmeste leder.

LUS består af fire faser:

  1. Klargøring af data
  2. Individuel forberedelse
  3. Samtalen
  4. Udvikling

Klargøring af data

Inden LUS processen igangsættes, laves der aftale om hvilke data, der skal ligge til grund for dialogen om lederens præstationer og udvikling.

Det kan eksempelvis være:

  • Tidligere aftaler om udviklingsmål og -aktiviteter
  • Kommunalbestyrelsens udviklingsplan
  • Politikker og strategier for området
  • Mål og indsatser for arbejdspladsen
  • Seneste trivselsmåling
  • Brugerundersøgelser

Individuel forberedelse

Både leder og dennes nærmeste leder forbereder sig med afsæt i lederprofilen, de aftalte data og samtaleguiden til LUS, og begge udfylder LUS spindet.

Samtalen

Dialogen gennemføres med afsæt i lederprofilen, de aftalte data, de udfyldte LUS spind, egne forberedelsesnoter og samtaleguiden.

Undervejs udfylder leder udviklingsplanen. Denne journaliseres efterfølgende på personalesagen.

Udvikling

De aftalte udviklingsaktiviteter iværksættes.

Det anbefales, at der afholdes 1-2 korte statussamtaler, hvor der følges op på udviklingsaktiviteterne. Dette kan med fordel indarbejdes i allerede fastlagte 1-1 samtaler mellem lederen og dennes nærmeste leder.

Værktøjer

Via links nedenfor kan du downloade værktøjer til LUS: